Kommer vara noga att kolla mina tior framöver..

Vet ni vad jag precis såg på aftonbladet.se? Jag blev helt chockad. I mitten på 1990-talet så gjorde en konstnär, 10 stycken tior i rent guld, bara för att han ville att människor skulle uppmärksamma värdet på pengar mer. Detta har många myntsamlare etc hört talas om, men trott att det bara varit en skröna. Det sas att han behöll en själv, och nio stycken betalade han med på restauranger och så så att dem kom ut i omlopp i Sverige.
Nu har en texi-chaufför hittat en av tiorna. Han satt och räknade växeln efter en arbetsdag och märkte en av tiorna vägde väldigt mycket mer än dem andra, och mycket riktigt, han hade fått en guld tia i  18 karats äkta guld. Han sålde den för 5000 kr till kungliga myntkabinettet i Stockholm. Jag tycker det var lite lite pengar, haha. Jag hade försökt få mycket mer för den! Men snacka om att jag kommer börja kolla en extra gång på alla tior jag får hädanefter, för det ska ju finnas 8 stycken som är i omlopp fortfarande, då man inte hört ett ljud om dem! Så nästa gång ni får en tia, kolla den extra noga! ;)


Nu bär det av till träning alldeles strax, dags att byta om!

Love / Cissi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0