Nu börjar det hända grejer!

Har precis kopplat in datorn igen, den fick ju ställas ut i köket igår när vi höll på med renoveringen. Sedan orkade varken jag eller R koppla in den, han hade lite grabbar här som spelade poker, sedan kollade vi film. Det var faktiskt riktigt skönt med en datorfri dag och kväll för oss båda! Men nu på morgonen gick det helt enkelt inte att låta bli, och då börjar jag fundera på om datorer ens är hälsosamma? Det blir verkligen ett beroende, och speciellt med bloggar och annat man börjat läsa i princip dagligen. Hm, kanske borde börja vänja mig av vid allt dator-användande? :)

Som sagt, nu börjar det hända grejer! Vi fick slipat halva rummet igår, och sedan test målat den delen för att se hur det kommer bli och om det blir bra. Det behöver ju målas mer än ett lager, men det visste vi ju redan innan, men jag säger bara OJ vilken skillnad! Det kommer nog bli kanon detta! Det enda jobbiga är att ena väggen blev lite väl bubblig på sina ställen (eftersom vi har tapeten kvar bakom, och den är väl från 1800-talet typ!), dock har många bubblor försvunnit men om det inte blir bättre och ser bättre ut efter mer målning tänkte jag nog faktiskt göra en fondvägg där. För på den andra väggen vi målade blev det kanonbra! Så en fondvägg kan ju verkligen inte skada, då får alla som ratat mitt kritvita rum sin vilja igenom också! Ja, det finns en del som ratat mitt helvita rum. De tycker att det blir för mycket vitt, att det behöver en brytning för att inte se ut som ett kök, en låda och allt vad det är... Men hade jag fått för R hade även fönsterkarmarna blivit vita, men han vill inte ha så vitt och jag förstår honom, för det är verkligen en smaksak. Så vi fick gå till mötes halva vägen (okej, jag fick väl mest min vilja igenom som vanligt:)) men jag målar inte vitt i fönstrena iallafall. Möjligtvis att vi gör träet lite ljusare bara, då det är ganska mörkt trä nu. Men jag ska visa er en bild på ett vitt, fint rum, som jag absolut inte tycker ser ut som en låda, eller ett kök heller för den delen!


Här ser ni ett vit rum, med färgade detaljer på möbler och textilier. Jag tycker det ser så cleant och vackert ut, för man kan leka hur mycket man vill med färger och former, UTAN att det ser rörigt ut som det hade gjort om det var färger och former på väggarna. Att tillägga här är att även golven är vita på bilden, vi har ju parkett golv som bryter av det vita hos oss. Och nu även då trä i fönsterkarmarna, som på bilden är målade vita. Kanske ska jag visa bilden för R och få honom tycka om vitmålade fönster? :) Nja, han lär nog inte tycka det är en bra idé ändå! Men som sagt, vad tycker ni om detta rum? Är det för vitt? Jag tror helt enkelt folk har olika smak och stil, och folk ska allt få se hur fint det kommer bli här när jag är klar!

 

Har även en till bild jag hittat, som får mig att bli lite sugen på fondvägg faktiskt. Alltså, jag håller med folk som anser att man ska bryta av, men jag tycker om förändringar och då är det bäst att bryta av med textiler och prydnader, som är lätta att byta ut. Men visst, en fondvägg kan göra rummet mer hemtrevligt och inbjudande, som den jag visar här nedan.

 


Här ser ni en mörk fondvägg, bakom soffan, vilket jag tycker passar bra. Därför har jag funderat på att göra en egen sänggavel som jag klär in i ett passande tyg, som kommer bryta av lite som en fondvägg, samtidigt som den kommer skydda väggen från sängen lite. Det som drar mina ögon till sig på denna bild är faktiskt kistan som de har som tv-bänk. Min mamma har en sådan, som hon ärvt och som min morfar eller hans far om jag inte minns fel gjort. Den är ju i trä såklart, men oj vad fint det hade varit att måla den vit som på bilden, med de svarta detaljerna och använda den som bänk! Fast mamma lär väl inte gå med på det.. Men visst är det bättre än att bara låta den stå och inte komma till användning? Hmm.. Kanske är värt att fråga iallafall? Annars kan man säkert hitta en billigt på loppis! :)

Så, nu har jag fått skriva av mig lite av mina tankar och funderingar. Känns skönt! Nu har jag förklarat hur jag tycker och känner inför det vita, och att jag inte vill att ALLT ska vara vitt bara för väggar och tak är det! Men men, ska försöka fixa min kamera snart, om inte annat lånar jag någons och tar kort så fort rummet är klart. Så ni får se hur det blir. Men än är det allt lite pyssel kvar som ska göras! :) Men den som väntar på något gott...

Idag tänkte jag pyssla lite här hemma, då vädret inte verkar bli bra som det skulle. Hoppas pappa kan komma hit så vi kan fortsätta med rummet, annars har jag en del andra saker att göra. Men hade varit skönt om vi fick gjort det idag, för ska eventuellt åka med Jennie till Ullared en sväng imorgon isåfall. Har inte direkt pengar till att handla massor, men tänkte det är kul att umgås med henne och kika på saker för att få inspiration. En utflykt är alltid en utflykt :) Men vi får se som sagt, nu ska jag bara vänta på att pappa vet hur det blir idag så utgår vi från det! Njut av sommaren, trots vädret, låt inte det få er att deppa ihop även om solen inte skiner. Ta tillfället i akt att göra saker som man inte vill göra när solen är framme, shoppa, pyssla, se på film eller vad ni tycker om att göra :-)

 

 


Kommentarer
Postat av: Jennie

Det kommer bli kanonsnyggt! :)

2010-07-14 @ 10:40:57
URL: http://uniqueangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0