Hjärnans spratt...

Attans, ingen ny design än?! Detta är skumt... Så hojta till om ni ser den, dvs. inte yoga-bilden! För det är den gamla designen. Nu är det en mer smakfull sommarkvälls-design :) Precis i min stil!
Ställde klockan på halv nio idag, kände att jag sovit alldeles för länge de senaste dagarna. Men det gick kanon att gå upp, skymtade blå himmel bakom persiennerna så då känns det som att man flyger upp :) Solen skiner och det är redan ganska varmt ute, hoppas på att det inte ska blåsa så mycket denna veckan bara, så man kan åka ut till havet och njuuuuta istället för att vara rädd att blåsa bort!
Läste precis en väldigt intressant artikel på aftonbladets kropp&hälsa. Den handlar om hur man uppfattar sin kropp och att det gjorts en undersökning på hur vi människor uppfattar vår kropp i jämförelse hur den ser ut i verkligheten. Jag talar nog för många, speciellt tjejer där ute, när jag säger att man ofta tycker man ser ett par kilo större ut än vad man egentligen är. Det som gjort att jag vet att jag ser mig själv större än vad jag är är när jag sett bilder på tjejer med samma längd och vikt som mig själv. Då blir jag förvånad och undrar vad som inte stämmer. Men självklart är det min egen kroppsuppfattning som inte stämmer. I artikeln kom de fram till att hjärnan skapar en bild av att vi är två tredjedelar större än i verkligheten! Forskarna kom alltså fram till att vi är både längre och smalare än vad spegelbilden visar oss, och detta förklarar ju varför många, framför allt unga tjejer, drabbas av anorexia nervosa! Här är länken till artikeln för er som blir sugna på att läsa hela. Jag har minsann fått en liten hjärn-chock av att läsa, kanske ska man se sig i spegeln en extra gång, med POSITIVA tankar och sedan, efter ett tag, märka en förändring bara genom att "manipulera" sin egen hjärna? Tror ni det fungerar? Vad tycker ni om forskningen? Känns det som det kan stämma, om ni känner långt in i er själva? Hör ni folk påpeka att ni inte alls ser ut som ni kan klaga på ibland, att folk kommer med fina kommentarer bara för att vara "snälla"? Det kanske inte stämmer längre, det kanske är VÅR hjärna som är den elaka, och den med elaka kommentarer? Och det kanske även är den som gör att vi kommer med elaka kommentarer till andra, för att vi vill att andra också ska få höra elaka kommentarer eftersom vår egen hjärna ger det till oss? För det är något jag alltid trott, eller enligt mig, vetat, att de som ofta säger elaka saker om andra har ett dåligt självförtroende och en dålig självkänsla. De måste få andra att se sämre ut, för de klarar inte av att vara sämst, som de tycker att de själva är. Allt kan ju kopplas samman med denna undersökning och "hjärnans spratt". Ja, jag blev iallafall mäkta förvånad över att vi ser så mycket som två tredjedelar större ut än vad vi i själva verket är. Så iväg och titta er i spegeln med positiv anda, och försök lura hjärnan att vara snäll mot er! :) Det ska iallfall jag göra :)

Detta är en klassisk bild på anorexia nervosa, och när man ser denna och läser artikeln så kan iallafall jag få mer förståelse för sjukdomen och hur lätt det är att falla dit, även om man tror att man aldrig kommer göra det!
Så ta vara på er, och försök tänka om! 

Här passar det faktiskt bra att länka till en ny blogg jag tyckte var så himla bra! En tjej som tagit ett kanon-initiativ och gjort en blogg där tjejer får skicka in bilder på sin kropp, skriva vikt och längd och vad de tycker om sin kropp och sedan är det fritt fram för alla att kommentera vad de tycker är fint på hennes kropp och vad hon borde vara nöjd med!
Kika in på toppkropp - där kroppar möts :)
CISSI

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0