Är vi smartast eller dummast djur på vår planet?

Jag har stött på samma sak två gånger på kort tid nu, vilket måste betyda att jag bör uppmärksamma detta? Ja, alltså, det är ett litet knepigt ämne.. Som vanligt när jag är i farten! :-)

Har ni tänkt på att vi är det enda djuret som frivilligt utsätter oss själva för fara? Ja alltså, det finns inget djur på hela vårt klot som skulle utsätta sig själv för fara i onödan. Om en antilop får en instinktiv känsla av att ett lejon ligger och lurar i ett buskage så går han inte dit. Men om vi människor får en instinktiv känsla av att något är fel, måste vi ändå testa gränserna och se OM det verkligen är något som är fel eller om vi känner fel. Gets my point?

Alltså, varför måste vi människor hela tiden utsätta oss för saker som innebär fara eller som är skadliga för oss? Är vi smartare än alla andra djur och kan resonera att det finns en risk att det inte är farligt så vi testar eller är vi dummare än alla andra djur och tror att vi kan ha fel i vår känsla? Jag tippar faktiskt på det sistnämnda.. Jag tror vi är för dumma och naiva många gånger och tror att vår magkänsla har fel, när den i de flesta fall har rätt. Det som fick mig att verkligen få upp ögonen för detta idag var när jag kikade en snabbis på Oprah och det handlade om en kvinna som var bara en timme ifrån att bli mördad av sin ex-make (som hon hade lämnat pga. misshandel och kontroll). Den dagen han försökte mörda henne bjöd han in henne i huset (som hon inte fått gå in i sen de skiljde sig) för att hon skulle hämta deras gemensamma döttrar. Hon kände direkt att något inte stod rätt till och att hon inte borde gå in, men det var kallt ute och hon hade slut på bensin i bilen och tänkte att döttrarna var där inne så hon gick in. Det skulle hon inte gjort. Hon skulle lyssnat på sin instinkt, för han misshandlade henne brutalt, tejpade för hela ansiktet, händer och fötter och jaa.. Ville döda henne. Hade hon lyssnat på sin magkänsla hade inte detta hänt, utan hon hade kommit därifrån med sina flickor.

Samtidigt som man tänker på detta så kan jag inte undgå att tänka att det där OM vi människor tänker på jämt, det kan ju faktiskt stämma. För vem har inte haft fel magkänsla någon gång? Någon gång har nog alla det, och man kanske inte vill leva ett liv utan "faror". Eller, många vill leva på gränsen och se vad som händer trots känslan. Jag är nog den lite fegare personen, jag tar hellre det säkra före det osäkra. Och det är väl det som gör oss människor till så unika individer. Att alla är olika. Men jag tycker iallafall det är väldigt intressant att vi är det enda djuret som faktiskt gör såhär.. Det måste ju betyda något? Vi måste lära oss att tyda våra intuitioner bättre och lära känna oss själva på djupet så vi vet hur vi ska handla när en känsla dyker upp. Detta är jättesvårt men man lär sig, och man lär framför allt lära känna sig själv och hur man reagerar och hanterar olika situationer. Hur många känner exempelvis på sig när någon som står en nära ljuger? Eller döljer något för en? Jag tror många känner på sig sådant. Det gör iallafall jag, och flera i min omgivning också.

Så ta vara lite mer på magkänslor och er djuriska instinkt, den finns där för att den är viktig och för att vi ska ta lärdom utav den. Vi har inte fått den för att äventyra med liv och känslor, det kan vi ju göra ändå! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0