Back in Svedala!

Heeej på er! Hoppas ni haft en superbra midsommar trots att jag hört att vädret kunde varit bättre (som de flesta midsomrar?) men lagom tills vi kom hem igår så följde nog vädret med oss! Strålande väder igår, verkar bli lika strålande idag. Själv har jag haft världens bästa resa, bokstavligen. WOW vilken fantastisk ö Zakynthos är! Varma rekommendationer att ni åker dit! Ville inte åka hem efter bara en vecka, en vecka till hade varit skönt.. Dock längtar man ju alltid hem en smula efter en vecka så två kanske hade blivit för maffigt, vad vet jag? Haft all inclusive, vilket betyder att all mat och dryck har intagits på hotellet som var enormt stort, enormt vackert och enormt gästvänligt. Tio plus i kanten direkt! Har ätit och druckit drinkar i överflöd denna veckan, känner mig gödad för ett år framöver ungefär, aldrig ätit så mycket varje dag och aldrig druckit så många drinkar från tidig förmiddag till sen kväll. Men oj vilket lyxliv vi levde, mina batterier är såååå fulladdade och jag är redo att kämpa på resten av 2011 med enorm kraft och energi. Har också varit med om de häftigaste upplevelserna i våra liv, det var att bada i blue caves som finns runt ön mitt ute på djupa havet. Att simma in i grottorna var för mig ett stort steg, det för att jag är livrädd att simma mitt ute på havet utan vetskap vad som simmar under mig, vad som kan hända och vara nästintill hjälplös om något extremt skulle ske. Men rädslan putta jag undan och simmade med lycka in i grottorna som var helt.... Förstummande! Vita av kalk och vattnet runt ön är så extremt och ovanligt blått att det blå speglade sig i grottan, därav namnet blue caves. Inte nog med det, "sanden" som bestod av små, små stenar var kritvita vilket gjorde att solen som strålade ner i vattnet på utsidan reflekterades i sanden och gjorde så det såg ut som att marken var upplyst med spotlights mitt inne i den annars så mörka grottan! Häftigare syn är svårt att se känns det som. Vi fick även se vilda "Caretta Caretta", som ö-borna livnär sig mest på när det har med turismen och göra - detta är dem enorma havssköldpaddorna som kommer från Afrika till Zakynthos för att lägga sina ägg under sommaren. Så stora, men ganska skygga tyvärr. Ögonen är lika stora som tennisbollar, dem kan väga upp emot 200 kg.. Ja ni fattar själv att det är lite större än dem små sköldpaddorna jag sett här hemma :) Sen var vi givetvis och kollade på smugglers wreck, ett måste när man besöker ön första gången tycker jag. Det är ett skeppsvrak på en helt öde strand gömd mellan flera hundra meter höga berg. Pga de enorma bergen runt om har det skapats en blå lagun där, vattnet var som en saga. Klarare än i poolen, blåare vatten har jag knappt sett på film och vraket låg mitt på stranden som något vackert som naturen skapat... Mäktigt är bara förnamnet! Ja, som ni hör så har jag haft det bra, både slapp vid poolen och lite utflykter för att se och göra saker man bara måste när man är där. Nu tycker jag dock det är dags att ta tag lite i livet igen och börja träna bort mina fina kärlekshandtag jag dragit på mig på denna vecka, för dem är verkligen komna med kärlek! :) Att äta färsk fruktsallad med grekisk yoghurt varje morgon på hotellet har fått mig fast i den banan, så imorse var det jag som skar upp vattenmelon, äpple och apelsin och njöööt till fullo. Här hemma skippar jag pannkakan dock, den som hjälpt till med mina härliga handtag ;) Återkommer med bilder, har dem inte inlagda på denna dator så ni får nöja er med två!

Här är blue lagoon och smugglers wreck. Har massa bilder därifrån som ni ska få se!


Här är när vi närmar oss lagunen med båten, enda bilden jag har på denna dator än sålänge. Ser det inte underbart ut?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0