Just idag är jag stark.

Ja, idag är en bra dag. Imorse när jag gick ut för att bli upphämtad av Cattis så var det strålande väder och frost. Äntligen. Så mysigt. Fast inte riktigt lika mysigt när man inte var förberedd och gick i jättekalla skor och en dunväst med en lite för kall tröja under när man är så frusen av sig som jag. Men jag blev glad, och tänkte att det är redan minusgrader i slutet av september, nu får jag ännu mer tecken på att min efterlängtade riktigt svenska vinter ska komma i år! Ja, mycket snö, strålande sol och stjärnklara nätter är det jag längtar efter nu....

Har varit i skolan och haft seminarium idag också. Det gick bra, vi hade så bra diskussioner i klassen som vanligt. Rena terapin där inne vid vissa tillfällen! Vår lärare är så otroligt bra, hade inte kunnat ha en bättre, hon får oss verkligen att öppna upp vårt tankesätt och få oss att bli fundersamma på allt som man tror är sant och vetenskapligt bevisat. Det var några som refererade till en kurslitteratur vi har, och sa en fråga till oss utifrån boken och vad författaren hade skrivit. Då sa vår lärare att "hur vet ni det? hur vet ni att det stämmer? tycker ni så? eller tror ni bara på det för att det är en kurslitteratur som en känd författare skrivit?" Ja, massa frågor som gjorde att man blev helt ställd av sitt eget tänkande. För visst är det så, när man öppnar en bok som har med olika verkliga saker, som folk anser sig veta saker om, så tror man redan innan man öppnar boken att allt är sant och att det författaren skriver är sant och stämmer. Men vem säger det mer än författaren själv? Och alla som tror på boken redan innan dem öppnat den? Har någon gått och kollat på hans vetenskapliga artikel han skrivit, om hur han gjort urvalet och gått till väga i sin undersökning? Nej. Ingen gör det. För alla tror på det när dem läser boken. För det låter bra. Det låter vettigt. Och jag går på det hela tiden. Eller, går på och går på, lyssnar på det och ställer in min hjärna på det han/hon skriver. Istället för att kritisera och fundera på om det finns andra förklaringar, andra sätt att tänka eller göra dessa saker på. Det finns så oändligt mycket möjligheter med allt idag, men vi tror oftast på det vi läser. Ta bara ett riktigt vardagligt exempel. Dagstidningarna. Dem skriver det som dem anser mest lockande, det som dem tror att svenska folket blir intresserade av. Just nu har vi Anna Anka på tapeten. Varje dag hör man något om henne på tv eller radio eller tidningar. Men är allt det dem skriver sant? Knappast enligt min åsikt. Man måste våga kritisera, öppna sitt tankemönster, läsa fler böcker där det står motsatsen och våga reflektera över vad man själv tycker verkar rimligt och vad man själv tycker är bra. Nu förstår ni säkert ingenting av det jag skrivit för det blev så invecklat och svårt att förstå för dem som inte riktigt läser samma ämnen som mig och inte har samma intresse för människor och beteenden, men jag hoppas iallafall ni förstod någorlunda att ett kritiskt tänkande är något alla människor borde ha. Jag ska börja tänka mycket mer kritiskt och lära mig bli bättre på det!

Ska på arbetsintervju för hemvården i Älvängen/Skepplanda imorgon med. Wish me luck! :)

Love/Cissi

Kommentarer
Postat av: Jennie

Lycka till imon!!! =)

2009-09-29 @ 18:49:26
URL: http://uniqueangel.blogg.se/
Postat av: Jennie

Va kul att du vill svara på frågorna! =) Blev helt chockad först när jag läste kommentaren, för jag trodde hästbloggar va din favorit..HAHAHA! Ja hästen är verkligen grym!! =)

2009-09-30 @ 19:40:50
URL: http://uniqueangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0