Intressant studie

Godmorgon! Idag känner jag mig lite bättre, dricker en gigantisk kopp med te just nu, druckit ett glas Pauluns superjuice till frukosten, knaprat halstabletter och använt mina magiska oljor för att slippa bli mer förkyld. HOPPAS nu att det verkligen går åt rätt håll och blir bättre, så jag inte får ett bakslag imorgon eller så.
Har läst lite om en ny studie som gjorts, väldigt intressant. Jag är ju som några kanske redan märkt, väldigt intresserad av vad dem kommer fram till i olika forskningar och då speciellt när det handlar om hur vi kan påverkas redan som foster, vad gener och miljö har för roll för ens uppväxt, personlighet och framtida person. Det finns jättemycket att klura på i dem frågorna men här har man gjort en studie i Australien på möss, som tydligen är väldigt lika människor eftersom många studier gjorts på möss först. Man har iallafall kollat just kostvanor under graviditet och amning och jag blir inte förvånad när jag läser resultatet - det visar sig att äter mamman skräpmat under graviditet och amning så väljer barnet hellre skräpmat när han/hon börjar äta själv sedan. Detta känns ganska självklart för mig, jag tror det spelar stor roll vad vår mamma äter när vi ligger i magen. Men det som förvånar mig lite är att forskarna kom fram till att skräpmaten mamman äter leder till förändringar i fosterhjärnornas belöningssystem - det vill säga att den onyttiga kosten höjde nivåerna av "må bra ämnen" i hjärnan redan innan barnen börjat äta själva. DET tycker jag känns oroväckande. Detta gör också att jag verkligen kommer tänka mig för när jag är gravid, mer än jag tänkt nu innan. Kan man hjälpa sitt barn att inte ha cravings efter onyttig kost så är det en självklarhet för mig att man hjälper till med det. Något av det värsta jag vet är när jag ser överviktiga föräldrar gå in på en snabbmats-restaurang med sina små barn, som kanske redan hunnit börja se lite överviktiga ut. Det är för mig obegripligt hur man som förälder, speciellt om man själv redan har problem med vikten, kan utsätta sina barn för samma fara. Men även här är det ju hjärnan som spelar ett spratt, jag skulle ju aldrig skälla ut någon som gjorde så såklart, för jag vet att det sitter djupt inom dessa personer, dem vet inte själva vad dem gör för fel. Dem har ett beroende som överförs till barnen - tråkigt nog.
Nej, med detta inlägget vill jag bara säga att vi kan göra mer för att förebygga övervikt och fetma! Och med förebygga menas såklart jobba för att det aldrig ska behöva gå så långt att det blir övervikt eller fetma. Jag kommer nog bli en sträng mamma i avseendet när det gäller kosten, men det struntar jag i, mina barn kommer må bra utav det när dem blir större, det vet jag. Ni som har barn som läser bloggen, hur gör ni? Hur tänker ni i denna fråga? Hade varit kul att veta om någon tänker som mig eller tänker helt annorlunda :)

Kost är mitt intresseämne eftersom Anorexi är något jag vill arbeta med när jag blir stor! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0