Snart är 2009 slut..

Och jag kan bara inte förstå vart hela det här året tog vägen! Vet ni? jag tycker nästan varje år bara går snabbare och snabbare.. Det är inte klokt! Tiden bara springer förbi, utan att man ens hinner stanna upp och känna efter, njuta, ta en dag i taget och fokusera på nuet. Varför ska vi i Sverige vara så dåliga på det? När vi är nere i underbara Nerja så kan man nästan bli stressad de första dagarna när dem är långsamma i kassan, ska vara snälla och packa åt en så man får stå i kö extra länge osv. Men efter ett par dagar infinner sig en ro och ostress som aldrig förr.. Och som man aldrig lyckas uppleva här hemma, förutom kanske i närheten när man är ute vid havet en härlig och varm sommardag och ligger på en klippa och hör havet och alla barn leka och ha skoj. Då kan man åtminstone känna av det där, lite, men inte alls på samma sätt. För där nere är det hela folket som gör en så lung och harmonisk, ingen är stressad och ingen har brottom. Jag tycker deffinitivt vi svenskar ska ta efter spanjorerna (och säkert flertalet andra också!) och kunna ta det lungt och inte jäkta så himlans mycket. För vad tjänar det till? En gång hörde jag att vi svenskar är det folk som stressar allra mest, och ska få gjort så mycket vi kan på kortast tid. Men vad tjänar det till? Visst vi får gjort mycket, men vi förlorar ändå tid på andra saker. Väldigt viktiga saker också. Som tex att sitta ner och bara se hur underbart allt faktiskt är, att stanna upp och se att barnen inte är små för alltid (i mitt fall handlar det om mina älsklings-tjejer som jag fortfarande kan tro är små dockor ibland men inser att dem är 10 och 6 år redan.. Det kändes som den yngsta föddes igår!) men man hinner lixom inte reagera på det förrän flera år har gått. Jag har börjat tänka mer och mer på att jag måste stressa ner, försöka tänka på dagen som är, men jag är mästare på att fort tänka flera dagar och till och med veckor framåt. För ibland måste man det, man har så mycket att göra hela tiden. Men nu känner jag, speciellt när det närmar sig jul och allt, att något måste göras. Man måste börja tagga ner. Alla gnäller om att julen är en så hektisk tid på året. Men när tusan blev den det? Den skapades för att man ska ha mysigt, stressa ner och umgås med nära och kära! Och nu tycker alla det mest är jobbigt och bökigt och stökigt. Vad är det som händer? För mig är julen inte det minsta stressigt, och vet ni varför? För jag tänker positivt om allt med julen. Julkapparna är jätteroliga att inhandla, man får tänka och köpa något fint till dem man tycker om, men det tycker folk är det värsta när man läser folk som blir tillfrågade vad som är värst med julen. Snälla, rara människor! Vart tog all posivitet vägen? Strunta i julklapparna då, gör något så att NI känner er avstressade, lediga och har mysigt! Det är det som är det viktiga med julen, inte några paket. Vad spelar ett paket för roll om man inte känner sig tillfreds med stunden och livet? Ingen alls om man frågar mig.
Så här kommer en varm julhälsning från lilla mig: Ta det lugnt, sitt ner, se vad ni har, och ha en helt fantastisk jul och nyår! Det är ni värda efter ett helt års slit och stressande, det är nu man ska tänka tillbaka på året som gått och glädjas åt allt gott som hänt en och allt ont som man lyckats ta sig igenom. Det är nu man ska njuta och ta tillvara på alla i ens omgivning och berätta för dem hur speciella och älskvärda dem faktiskt är! För det tänker åtminstone jag göra :)


En bild på mig och min söta vän Carro

Love/Cissi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0