Kvällsro

Nu tänker jag göra ett första inlägg i min kategori "Välbefinnande", vi får hoppas jag kommer med massvis av inlägg där så småningom :-)

Det jag tänkt skriva lite om är hur viktigt det är att varva ner på kvällarna efter en dag full med fart och fläkt.
Vi stressar alldeles för mycket i vårt land, ibland tror jag vår kultur har blivit någon sorts stress-kultur. Allt ska gå så fort som möjligt och alla ska hinna göra så mycket som möjligt. Jämt. På jobbet. I skolan. På semestern. Ja, precis jämt. Första gången jag kom på att vi stressar så himla mycket här hemma var när jag var på Gran Canaria i nian. När man handlade i affären gick det jättelångsamt i kassan, jag stod nästan och stampade för jag undrade om kassörskan var ny eller varför det tog sådan himla tid. Hon var trevlig, pratade med kunden, packade hennes varor när allt var instämplat och tog det väldigt lugnt. Efter ett par dagar insåg jag att det var så överallt. Och i Grekland var det likadant. Och i Spanien är det ännu mer så. Så nu, efter ett par gångers erfarenhet har jag lärt mig att kunna stå i kön utan stress, prata med kassörskan och vara glad, och ta det lugnt i affären. Utomlands. Här hemma känns det som det bara inte går. Därför är det så himla viktigt att kunna stressa av och varva ner på kvällen så man får en bättre god natts sömn. Jag ska ge er lite inspiration till vad som fungerar för mig, och har ni något annat ni tycker fungerar som jag inte tar upp så skriv gärna det i kommentarer! Ju fler tips, desto roligare! :-)

- Ta vara på de mörka kvällarna som kommit nu, tänd levande ljus runt omkring dig, släck alla lampor så att ögonen och hjärnan får vila lite från allt starkt ljus som du utsatt dig för under dagen.

- Jag har hittat ett underbart te, ett örtte, som med fördel ska drickas på kvällen för att man ska komma i ro. Det heter nämligen Kvällsro och är från Friggs, och innehåller passionsört, lavendelblomma, citronmelissblad och pepparmyntsblad. Testa detta, speciellt om du har svårt att komma ner i varv om du dricker vanligt te eller kaffe.

- Jag har lättare att slappna av om jag varit ute och rört på mig under dagen eller tränat. Då blir kroppen automatiskt mer trött fram mot kvällen än om man suttit inne hela dagen och inte gjort så mycket.

- Avslappning, yoga, meditation och liknande träningsformer är jättebra att göra på kvällen! Om man tycker om något av detta så ska man absolut göra det tycker jag. Jag ska ju börja ha yoga på kvällarna nu igen (har ju haft tidigt på morgonen nu ett halvår men gillade kvällar mer) och jag vet att jag kommer sova så mycket bättre, speciellt de dagarna jag utövat yoga.

- Har man ett badkar tycker jag det är underbart att lägga sig där i, med någon lugnande eterisk olja (exempelvis lavendel), levande ljus och bara njuta innan läggdags. Tyvärr har vi inget badkar men jag brukar ta lite "hemma-spa" hos mamma ibland i bubbelbadet, det fungerar kanon det också!

Jag hoppas ni fått lite tips och råd iallafall, det är vad jag gör för att varva ner på kvällarna om jag känner mig uppvarvad.
Viktigt är också att tillägga att inte dricka för mycket te (kanske inte den största muggen du har) för sent på kvällen då man kan bli mer kissnödig av att dricka te och därmed vakna på natten eller tidigt på morgonen och behöva gå på toaletten. Det är ju inte så kul, och det har hänt mig x antal gånger. Så därför ska man försöka dricka teet lagom tid innan man tänkt lägga sig, och lagom mängd!

Stressa av och märk skillnaden på ditt humör! :-)

 








Kommentarer
Postat av: Piluttalula

Hej!

Härlig blogg du har. =D

Och du har helt klart det bästa bloggnamnet jag sett hittills.. Smile at life! Grymt bra.



Kolla gärna in hos mig och svara på frågan i mitt senaste inlägg!

Kram på dig

2010-08-18 @ 12:12:53
URL: http://piluttalula.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh... tänk om man fick åka till Spanien...

2010-08-19 @ 11:06:54
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0