Rensa är bra

Vet ni vad? Att rensa hjärnan är ju ett jättebra sätt att varva ner och få ur sig lite negativ energi som ligger och spökar. Men det är faktiskt bra att rensa överallt i sitt liv, både bland vänner och bland saker man äger.

Att rensa bland vänner kan låta lite hemskt, men det är något alla borde göra minst en gång per år för att inte utsätta sig själv för negativ stress och energi. Alltså, vem har inte varit med om en vän som stjäl mer energi av dig än du får av personen? En person som det negativa överväger det positiva varje gång. Någon som du vet att du kan störa dig på men fortsätter umgås för att ni varit vänner så länge eller för andra orsaker som egentligen bara är dumma bortförklaringar. Människor kommer och går i ens liv, de kan även komma tillbaka, men det är lätt att växa ifrån en person för man förändras livet ut. Så därför är det bra att rensa bland sina vänner, och vilken tur man har om man inte behöver rensa bort någon :-)

Sedan är det ju det där med att rensa bland sina ägodelar. Man blir mer stressad, det skapar mer negativ energi ifall man spar på saker som är totalt onödiga och ifall man bor i en röra. Visst, det finns en del som trivs att bo i en röra, men det är en ganska liten minoritet som verkligen mår bra utav det. Så därför, sätt igång att rensa! Bort bort bort men onödiga saker som sparas "bara för att". Man sparar på otroligt mycket saker som man tror kan komma till användning senare men som ligger i flera år och tar upp plats åt saker som bättre hade passat där. Jag känner mig lättad när jag fått städa undan en massa saker som aldrig används, men det tar emot att slänga så mitt förråd fylls ofta på ganska fort. Men jag försöker, och jag blir bättre på att slänga, för jag vet att en ägodel är alltid bara en sak, det är något man kan skaffa nytt. Ens liv och ens mentala hälsa kan man inte skaffa nytt om de skulle gå sönder - med andra ord är det bättre att satsa på sin hälsa än att tänka på sina ägodelar man tror att man behöver längre fram i livet. Ofta så kommer nya saker man hellre vill ha sedan ändå, och då slängs saken som legat och väntat i flera år, till ingen nytta.

Man ska också ha i åtanke att man inte alls vet när ens liv tar slut, och leva lite grann för dagen. Det är en av mina stora svårigheter och jag kämpar med det varje dag, jag är en mycket organiserad och planerande människa, som behöver leva mycket mer för dagen och ta tillvara på nuet. Men, som ni läste nyss, det är något jag kämpar och jobbar med hela tiden, för det är enda sättet man kan arbeta upp så man blir bättre på det! Att leva lite för dagen är inte att spendera alla pengar, festa eller ha kul varje dag osv utan att tänka på att man ska må bra i det man gör, trivas med sitt liv och förändra det som behöver förändras. Det kan vara svårt, man får ta små, små, steg men har man inte brottom så ordnar det sig och positiv energi kommer till en. Sedan min morbror gick bort i oktober ökade min "leva-för-dagen" egenskap ganska mycket, när unga människor dör inser man att livet kan bli alldeles för kort för att kastas bort på negativa saker. Jag vill ha upplevt så mycket, hunnit träffa så mycket olika människor och veta att jag mått bra större delen av mitt liv. Känner man att man mått dåligt större delen av sitt liv är det verkligen dags att tänka om - Gå vidare och förändra sin livsstil! Det går, och det finns stöttning och hjälp att få.


Kommentarer
Postat av: Jennie

Ja bilderna blev jättebra :) Dessa jag la in på bloggen var dom som jag tyckte blev bäst :) funderar på att lägga upp dom på fb med, men ville kolla med alla först om det va ok. Isf kan du ju spara dom därifrån :) För Thomas var det okej, för rikard med tror jag? hur är det med dig? sanja har jag inte heller hört med.. men det va bara er jag fotade iaf =)



Din blogg är jättefin nu, inspirerande att läsa :)

Hoppas på lite bilder o så nu bara ;)



kramis

2011-01-09 @ 14:24:17
URL: http://uniqueangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0