Vart är vi på väg?

Ibland undrar jag om Sverige är påväg mot samma bana USA har - ohälsosamma levnadsvanor. Jag vet att andelen överviktiga och feta i Sverige ökar för varje år som går och läste precis en artikel om något jag blev mycket förskräckt över måste jag erkänna.

53 % av männen och 37 % av kvinnorna i Sverige är idag överviktiga. Såg ni första siffran bland män? Alltså, mer än hälften av Sveriges män är överviktiga. Varför är det så? I artikeln menar dem att det är för vi äter mer mat och kalorier än vad vår kropp förbrukar. Och jag tror det är sant. Dels så finns det alldeles för mycket "dåliga" alternativ till mat idag, snabbmaten är högt prisad hos många och man slipper stå i köket en längre stund, man får maten färdig, man tycker inte det är så dyrt - fastän det är mycket dyrare än hemmagjord mat. Detta, i kombination med mycket mindre motion i vardagen gör att kalorier går in i överflöd och inget förbrukas.

Buss, tåg, rulltrappor, spårvagnar, bilar, snabbmatskedjor i varje hörn.. Listan kan göras lång. Vi behöver knappt röra på oss en meter idag - om vi inte känner för det. Online pizza - du får hemleverans, helt perfekt. I mångas ögon. När jag hörde att flera pizzerior i vår kommun börjat med hemkörning blev jag nästan bestört. Nu ska folk inte ens behöva gå utanför dörren längre när de ska köpa sin ohälsosamma mat. Snart kommer det finnas människor även i Sverige som inte kan ta sig ur sin egen lägenhet - precis som vi fått se på hemska dokumentärer från andra länder. Hur långt ska det gå innan någon reagerar?

När jag läser artiklar som den jag nyss läste och går in på detta ämne vill jag bara ändra inriktning helt med jobb och framtid. Jag vill strida för att en förändring måste ske, men jag vet att det bara är mitt önsketänkande och jag skulle inte kunna hjälpa ens en liten, liten minoritet av befolkningen hur mycket jag än ville och försökte. När inte ens filmen super size me verkar ha haft någon vidare effekt - så lär inte mycket ha det.

Vi lever i en frestelsernas värld - allt som är onyttigt lär vi oss är gott. Och tvärtom. Det nyttiga är inte speciellt gott och jag tror mer och mer på att det till viss del är inlärt beteende. Jag skattar mig lycklig hela tiden då jag är född till att älska frukt och grönsaker, jag vet att de som inte är det har det mycket kämpigare än vad jag har det - men man får försöka hitta knep.

Vi får kämpa varje dag med vår lathet - men ge aldrig upp kampen! Sålänge vi fortsätter kämpa och fortsätter tro på en god hälsa och ett välbefinnande - så ska det också komma. Man ser på de människor som sköter sin hälsa och mår bra, även innerst inne - det riktigt lyser och strålar om dem. Det är vackra människor!


Kommentarer
Postat av: Jennie

Jag vet att cola light inte är det bästa, jag har läst mycket om det. Men jag tänker faktiskt unna mig det ändå, jag kan inte ta bort allt för då klarar jag inte detta, Det vet jag. men dom sagt, men måtta gör det inget. Dessutom är det inga kalorier, alltså går jag inte upp av det. Att jag blir mer hungrig eller sugen av det känner jag inte av..



Chokladen använde jag till att baka GI-muffins, men de smakade skit så jag åt inte dom ändå.. :P



kramar ocb tack för dina kommentarer :)

2011-01-23 @ 12:45:47
URL: http://uniqueangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0