Sunshine

Cissi sunshine. Ja, det smeknamnet har jag haft en del genom åren. Det är kul med ett sånt smeknamn tycker jag, iallafall när andra kommer på det åt en. Då märker man att man försöker sprida lite ljus i mörkret - vilket jag alltid vill göra. Idag har vi verkligen haft solsken, rena våren och man ville bara på med vårkläder och ut och bara vara! Dock gick inte det, dels för att det var alldeles för kallt i den jobbiga blåsten som varit och dels för att det var massa jobb på schemat. Hade dock lite tur för fick vara ute en liten stund i solen mitt på dagen och då fick jag se fina små snödroppar som ploppat upp i en rabatt! Och då ska jag säga att dem inte syntes till i fredags, så fort gick det. Det betyder att det kan gå lika fort att få värme nu, jag längtar efter att kunna sitta ute i kvällssolen med dem man tycker om och skratta, umgås och njuta lite av vad livet har att erbjuda. Det krävs så lite för att göra en människa nöjd, vet ni det? Alla tror att det krävs stora, gigantiska under för att man ska bli glad och tillfreds för en stund. Enligt mig gör inte en miljon en människa lyckligare. Enligt mig kan ett litet ord göra mer - längst där inne, i hjärtat. Vi svenskar är så jäkla pryda och blyga (och jag ska inte sticka under stolen med att jag inte är en av dem, för det är jag!) och vågar inte säga saker till vem som helst och när som helst. Jag har jobbat i många år på min blyghet och för var dag så blir den bättre. Jag vågar utstråla min personlighet och visa vem jag är. Jag vågar berömma andra - och försöker göra det så ofta det bara går - för att stärka det omedvetna hos dem. Genom att bara visa uppskattning kan man göra en annan människas dag!
Det fick jag idag. Uppskattning och fina ord. Det gjorde min dag, verkligen. Fina, underbara människor som berättar att dem pratat om mig - personer jag bara träffat ett fåtal gånger korta stunder - säger att de haft så bra att prata om mig. Jag skryter för er nu, det boostar mig ännu mer - skryt i denna bemärkelsen är inget dåligt, snarare tvärtom! ;) Vissa människor är så upptagna eller stressade att de inte hör när de får uppskattning, de bara lyssnar på allt som tomma ord. Allt går på rutin och vana, och så blir vi ibland när vi stänger in oss och bara vill gå till jobbet för att få det klart eller bli klar med maten för att man inte orkar laga den - man tittar bara framåt när allt är klart istället för att titta på hur det är i stunden - mindfulness - leva här och nu. Så med detta vill jag alltså be er att försöka stanna upp lite nu, speciellt om ni vet att ni är stressade eller tycker något är jobbigt - stanna och ta till er det ni hör och se inte nästa moment hela tiden. Även om det är svårt så går det om man anstränger sig lite extra, jag lovar. Så gör er själva en tjänst och lev dagen imorgon i varje ögonblick. Lyssna på andras ord, beröm och tacka så får ni bara gott utav det tillbaka! :)
Nu ska jag snart byta om för träning, underbart med en timma där alla tankar blir som bortblåsta och jag får rensa skallen lite! Ha en fin kväll i vårsolen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0